معرفی و شناسایی گیاه دارویی قنطوریون

نام " قنطوریون " از افسانه‌ها گرفته شده است. وقتی حیوان افسانه‌ای (با بالاتنه انسان و پایین تنه اسب قنطورس)، شیرون (Chiron)، با تیر سمی مجروح می‌شود، خود را با قنطوریون درمان می‌کند. در دوران باستان قنطوریون برای درمان مالاریا استفاده می‌شد. کولپپر (Culpepper) در مورد  گیاه قنطوریون گفته است: گیاه قنطوریون  آن قدر بی‌خطر است که اگر از آن استفاده کنید، هرگز صدمه نمی‌بینید. قسمت دارویی و موثر این گیاه گل آن است که بصورت دمنوش قابل استفاده است .


گیاه قنطوریون که آنرا با نام " گل گندم " نیز می شناسند گیاهی است علفی یکساله یا دوساله – دارای برگ های سبز مایل به سفید و پوشیده از تارهای نسبتا پنبه ای و چون در مزارع بویژه مزارع گندم و غلات یافت میشود به گل گندم موسوم شده است . برگهای قاعده ای دارای بریدگی های عمیق است اما برگهای قسمت فوقانی باریک و بدون بریدگی است . گل های آن آبی رنگ و دارای غشای قهوه ای یا مایل به سفید هستند.

گیاه قنطوریون  خیلی تلخ است و باعث افزایش ترشحات معده می‌شود. برای تحریک اشتها و بهبود هاضمه نیز بسیار مفید است. به همین خاطر به عنوان ماده‌ای مقوی و تلخ حدود ده دقیقه قبل از صرف غذا صرف می‌شود.  گیاهقنطوریون  گردش خون را تقویت می‌کند و روی رگ‌های خونی اثری تقویت ‌کننده دارد. : قنطوریون برای درمان اختلالات گوارشی ، سوء هاضمه مزمن و فقدان اشتها استفاده می شود. استفاده سنتی از قنطوریون برای درمان تب ،‌ناراحتی های معدی روده ای  ، کبد ، صفرا ،‌کیسه صفرا و مجاری ادراری صورت می گرفته است. استعمال خارجی این گیاه برای درمان زخم ها نیز رایج است.

احتیاط : زنان باردار و مبتلایان به زخم معده یا دوازدهه از این گیاه دارویی مصرف ننمایند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 18 تير 1393برچسب:, | 1:35 | نویسنده : جلال سبزوار |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.